De wijk Gageldonk-West kent vele culturen en helaas ook kinderen met een onderwijsachterstand. Hun ouders spreken de Nederlandse taal niet goed. Of ze weten niet goed hoe het Nederlandse onderwijs werkt. Gelukkig springen Hanane Yagoubi en Latifa El Hamouti graag bij. Zij zijn als onderwijsambassadeur de schakel tussen de basisschool De Grebbe en de ouders.
Hanane was altijd al erg betrokken bij de ouders op het plein. Het viel ook de adjunct-directrice van de school op. Die nodigde haar uit voor een bijeenkomst voor onderwijsambassadeurs. Hanane: “Ik heb even getwijfeld. Vanwege de tijd die ik ook wil steken in de zorg voor mijn jongste kindje. Maar ik heb geen seconde spijt gehad dat ik hierbij betrokken ben geraakt.”
Informeren van ouders
Vanaf de eerste brainstorm bij De Grebbe zijn Hanane en haar inmiddels goede vriendin Latifa als onderwijsambassadeur actief. Latifa: “Vanuit onze rol betrekken en informeren we ouders over onderwijs in het algemeen. Op welke organisatie stap je af als je hulp nodig hebt bij het voorlezen aan kinderen? Bij wie kun je aankloppen als je kinderen leerproblemen ervaren? Op voorhand dachten we alles te weten. Maar stiekem zijn de antwoorden moeilijker dan gedacht.”
Daverend succes
Hanane: “De vraag die volgde was: hoe krijg je de ouders zover dat ze het belang van onze diensten inzien? Dat ze er speciaal voor naar school toe komen? Uit een brainstorm rolde een high tea als idee voor een kennismaking.” Onder het genot van een hapje en drankje uitleg geven over het onderwijssysteem. Dat lijkt een daverend succes. Latifa: “We hoopten op 30 ouders, maar er kwamen 80 geïnteresseerden op af. We hebben zoveel mensen leren kennen!” Latifa is trots dat ze daar tot op de dag van vandaag nog leuke reacties op krijgt. “De complimenten zijn zo waardevol om te horen. Dat motiveert ons enorm.”
‘De Somalische en Syrische moeders
staan nu lachend op het schoolplein’
Fijne samenwerking
De groep onderwijsambassadeurs bestaat inmiddels uit 11 personen. Samen met de directeur en de leraren van De Grebbe gaan zij aan de slag om ouders meer te betrekken bij het Nederlandse onderwijssysteem. Hanane: “In spelvorm leggen wij ouders uit hoe het werkt. Tijdens deze sessies ontstaan vaak de mooiste, intieme momenten. Zo ook tussen drie Somalische moeders en drie Syrische moeders die elkaar op het schoolplein vrijwel niet spraken. Tijdens onze sessie deelden ze persoonlijke verhalen met elkaar. Als ze elkaar nu zien, staan ze samen lachend op het schoolplein. Dat heeft zoveel indruk op mij gemaakt!”
Bewogen jaar
Op het moment dat de verbinding tussen de school en de ouders het hoogtepunt bereikte, brak de coronacrisis uit. Latifa: “Het doet pijn dat onze acties ineens stil kwamen te staan. We waren zo goed op weg. Plots lijkt thuisonderwijs het nieuwe normaal. Maar dat is voor ouders niet altijd makkelijk. Uit het niets ben je de docent, moeder en begeleider tegelijk. Als moeder wil je niet dat je kind een achterstand oploopt, omdat je zelf moeite ervaart met het geven van de juiste uitleg.” Terugkijkend op een bewogen jaar spreken de dames hun complimenten uit naar de school. Die heeft zich hard ingezet om het beste uit het afgelopen jaar te halen. Hanane: “Hopelijk is alles snel normaal. Dan kunnen wij onze hulp als onderwijsambassa-deur op school weer bieden. De verbinding tussen de school en de ouders biedt zoveel meerwaarde.”